Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@17:26:45 GMT

فیلمنامه‌نویس مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۳۸۴۰۴

فیلمنامه‌نویس مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی درگذشت

تهران- ایرنا- «آلوین سارجنت» فیلمنامه‌نویس آمریکایی برنده اسکار و نویسنده مجموعه فیلمنامه‌های «مرد عنکبوتی»، در سن 92 سالگی به مرگ طبیعی درگذشت.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه انگلبیسی گاردین، وی در دوره حیات خود، فیلمنامه تعدادی از فیلم های محبوب و موفق؛ چون «مردم معمولی»، «ماه کاغذی» و «مرد عنکبوتی» را قلم زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سارجنت در سال 1978 جایزه اسکار فیلمنامه های اقتباسی را برای فیلم «جولیا» و در سال 1981 برای فیلم «مردم معمولی» از آن خود کرد؛ همچنین در سال 1974 برای فیلم ماه کاغذی نامزد اسکار شد. وی جوایز انجمن نویسندگان آمریکا را برای هر سه فیلم کسب کرد.
وی در دوره کاری اش با کارگردان های مشهور هالیوودی همچون «فرد زینمان»، «رابرت ردفورد»، «مارتین ریت» و «پل نیومن» همکاری داشت.
سارجنت نویسندگی را با کار در تلویزیون آغاز کرد. وی در سال های دهه اول قرن بیست و یکم میلادی متن فیلم های دوم و سوم مرد عنکبوتی به کارگردانی «سم ریمی» را نوشت.
اخبار منتشر شده درباره مرگ وی با پیام های احترام آمیزی در رسانه های اجتماعی همراه بود. «مارک هریس» نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی، سارجنت را یک فیلم نامه نویس نمونه توصیف کرد.
سارجنت نگارش فیلمنامه فیلم های دیگری را نیز در کارنامه خود دارد که از جمله آن می توان به «ستاره ای متولد می شود»، «ساعت کار» به کارگردانی «داستین هافمن»، «پول دیگران» و «بی وفا» اشاره کرد.
«کریگ مازن» تهیه کننده و کارگردان آمریکایی نیز سارجنت را قدیس حامی فیلم نامه نویس های بی نظیر برشمرد.
سارجنت که 12 آوریل 1927 در آمریکا به دنیا آمد، در سال 2008 گفت سال های زیادی از دوران کودکی اش را در صنعت فیلم سپری کرده است.
وی در جریان جنگ جهانی دوم ترک تحصیل کرد تا در نیروی دریایی خدمت کند. در آن زمان بود کد مورس را آموخت و به گفته خودش، تایپ کردن را به درستی فرا گرفت که مهارتش در زندگی بود.
سارجنت با «جوآن کامدن» هنرپیشه سینما ازدواج کرد، اما این دو در سال 1975 از هم جدا شدند و کامدن در سال 2000 درگذشت. سارجنت دو دختر به نام های «آماندا» و «جنیفر» دارد. وی در سال 2010 با «لورا زیسکین» تهیه کننده مرد عنکبوتی ازدواج کرد. این دو 25 سال با هم زندگی کردند، اما همسر دومش نیز از دنیا رفت.
فراهنگ**9109**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينماي آمريكا فيلمنامه نويس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۳۸۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • ورود باربی به دنیای ابرقهرمانانه
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم